ERASMUS+: Institute of Art Maastricht
Od 7. do 10. října jsme se společně s kolegou Martinem Štěpánkem vydali na pracovní návštěvu Institute of Art v Maastrichtu. Cílem této cesty bylo nejen poznat akademické prostředí, ale také pochopit systém a metodiku výuky, seznámit se s pedagogickými přístupy a prozkoumat různé programy, ve kterých studenti této prestižní univerzity pracují.
Účast na hodinách a workshopech
Během našeho pobytu jsme měli příležitost navštívit různé hodiny a workshopy, které nám poskytly hlubší vhled do výuky a rozvoje studentů. Navštívili jsme tyto kurzy:
- Fotografie – Studenti pracovali na různorodých projektech, kde se prolínají technické dovednosti s kreativními přístupy. Sledovali jsme, jak se mladí tvůrci věnují práci se světlem, kompozicí a výběrem témat, která rezonují s jejich osobním uměleckým směřováním.
- Grafický design – Tento předmět byl zaměřen na vytváření vizuálních konceptů a jejich zpracování pomocí různých digitálních nástrojů. Studenti rozvíjejí své schopnosti v oblasti typografie, layoutu a digitálního umění.
- Software – Workshop zaměřený na výuku softwarových nástrojů, které studenti používají pro grafické, animační a digitální designové projekty. Byli jsme svědky, jak studenti zvládají práci s různými grafickými a animačními programy.
- VR Engineering – Virtuální realita je stále častěji využívána při návrhu zdravotnických pomůcek, zejména v prostředí, kde se prolínají technologie, design a umění. Viděli jsme například vývoj nůžek používaných v porodnictví s využitím virtuální reality.
- Historie filmu – Tento kurz se zaměřuje na významné režiséry a styly, ale také analyzuje vliv filmového média na kulturu a společnost.
- Animace – Studenti zde zkoumají různé animační techniky, od klasické kreslené animace až po moderní digitální postupy.
Ekologická otázka
Naše škola vnímá ekologii jako klíčové téma, které propojujeme se širším ekonomickým a uměleckým rámcem. (Zde si můžete prohlédnout ECO MANUAL, který vytvořily naše studentky v rámci projektu Erasmus+ ve francouzském Bordeaux.)
Stejně jako mnoho moderních vzdělávacích institucí se Institute of Art v Maastrichtu zaměřuje na ekologii a udržitelnost:
- Udržitelné materiály a tvorba – Univerzita podporuje používání ekologicky šetrných materiálů při tvorbě uměleckých děl. Studenti pracovali například s recyklovanými materiály, jako jsou plastové tašky, CD a kabely.
- Energetická efektivita – Univerzita usiluje o snižování své energetické stopy pomocí obnovitelných zdrojů energie a zlepšování energetické efektivity budov.
- Ekologická výchova – Studenti jsou povzbuzováni k začlenění ekologických konceptů do svých projektů a k uvažování o environmentálních dopadech jejich tvorby.
- Snížení odpadu – Univerzita aktivně podporuje recyklaci a minimalizaci odpadu.
- Zelené iniciativy – Studenti i učitelé se mohou zapojit do různých ekologických projektů, jako jsou komunitní zahrady nebo workshopy zaměřené na udržitelnost.
Závěr a přínos návštěvy
Návštěva Institute of Art v Maastrichtu nám přinesla inspirativní poznatky, které budeme moci využít v naší výuce. Získali jsme cenné informace o jejich přístupu k výuce a hodnocení studentů, kde je kladen důraz na kreativní proces, nikoli pouze na výsledek.
Byli jsme rovněž nadšeni jejich otevřenými ateliérovými prostory, které podporují spolupráci a výměnu nápadů mezi studenty. Tento přístup bychom rádi implementovali i u nás. Také jejich zaměření na ekologii a udržitelné materiály nás inspirovalo k dalším krokům v oblasti udržitelné výuky.
Na závěr bychom rádi poděkovali našim kolegům z Maastrichtu za vřelé přijetí a sdílení cenných zkušeností. Děkujeme také programu Erasmus+ pro pedagogy, který nám umožnil tuto cennou výměnu a podpořil naši mezinárodní spolupráci.
Autor: Mgr. Magdalena Zunová